„ Etapy ”
Opowieść o procesie poszukiwania swojej drogi i jej etapach. Koncentracja na radości tworzenia
i procesie. Nieodrzucanie pracy z tzw. błędem lub pęknięciem. Każdy z etapów wnosi coś nowego. Jesteśmy sumą swoich etapów. Każdy coś dodaje, nic nie ginie. Nie następują one po sobie
w linearny, uporządkowany sposób. Raczej się przenikają. Nosimy je w sobie i scalamy w całość. Tak jest i w pracy z gliną.


materiały: porcelana, pigmenty, szkliwa transparentne
temperatura wypału: 1250°C
Joanna Bojarczyk
„ Ulotność ”
Prace użytkowe, które odnoszą się do ulotności i przemijalności wszystkiego inspirowane japońską filozofią wabi sabi oraz naturą.




materiały: wysokotopliwa masa szamotowa, porcelana, angoba, farba ceramiczna
temperatura wypału: 1250°C
Anna Buchalska – Malińska
„ Trzy Akty Istnienia – mozaika czasu ”
Opowieść o 50 latach życia w 3 częściach. Abstrakcja zbudowana z wielu form geometrycznych.




materiały: plastyczna masa szamotowa, porcelana,
szkliwa wysokotopliwe, drewno, drut stalowy, farba akrylowa
temperatura wypału: 1250°C
Bożena Gawerska – Panfil
„ Uczynić glinę dźwięczną ”
Kształt, który “przemówił”.
Muzykowanie ceramiczne w kontekście terapeutycznym. Ucieleśniona muzyka.




materiały: wysokotopliwa masa szamotowa
temperatura wypału: 1150°C, 1240°C
Łukasz Jaśkiewicz
“A B C 3D” nowe formy kreatywnego działania
Osobista kreatywna podróż od projektowania graffiti do tworzenia rzeźby ceramicznej. Zapis procesu tworzenia, zmiany i różnic pomiędzy projektowaniem 2D a 3D.




materiały: czarna masa ceramiczna, szkliwo transparentne
temperatura wypału: 1250°C
Monika Jędrzejczak
„ Małe Pasje ”
Cztery niewielkie rzeźby inspirowane pasjami, które łatwo przeoczyć, a wnoszą do życia tak wiele, że potrafią nadać mu nowy kształt.




materiały: wysokotopliwa masa szamotowa, papier, wykałaczki, nitki, druciki
temperatura wypału: 1250°C
Katarzyna Kazimierowicz
„ Pająk ”
Porcelanowa próba reinterpretacji słomianego pająka ludowego – ozdoby domu, która przynosiła szczęście i chroniła domowników. Praca jest ukłonem w stronę polskiego folkloru i twórcy ludowego. To osobista podróż do korzeni i nostalgia za tym, co było i nie wróci.



materiały: porcelana barwiona w masie, częściowo szkliwiona, szkło akrylowe, linka stalowa
temperatura wypału: 1240°C
Wiesława Konofalska
„ Ceramiczna podróż do wnętrza oka ”
Kafle ceramiczne ozdobione metodą sitodruku, talerze wykonane metodą sgraffito, akcenty okulistyczne.



materiały: gotowe kafle biskwitowe, masa szamotowa, angoby, szkliwo, farbki
temperatura wypału: 1050°C, 1250°C
Magda Krakowska
„ Naczynia rytualne ”
Naczynia do przygotowania i delektowania się ulubionym naparem – jako sposób na zamianę rutynowej czynności w wyczekiwany rytuał, poprzez odnajdywanie piękna, przyjemności i bliskości natury w codzienności.


materiały: masa ceramiczna wysokotopliwa, szkliwa popiołowe, wypał w piecu opalanym drewnem
temperatura wypału: 1300°C
Paulina Michasiewicz – Suchocka
„ W drodze ”
Każdy krok zostawia ślad…
Osobista podróż ceramiczna przez wybrane techniki alternatywne.
Prezentowane rzeźby to nie tylko formy — to nieoczywiste portrety ludzi mi bliskich, ukazane
z dystansem i poczuciem humoru. Inspiracją projektu stała się pierwsza para butów artysty Rytisa Konstantinavičiusa, który rozbudził we mnie pasję do rzeźby i odkrył przede mną nowe możliwości wypałów ceramiki technikami alternatywnymi.
Kolejne prace powstały z myślą o mojej rodzinie, której z wdzięcznością dedykuję tą pracę dyplomową „W drodze”. Ostatnia rzeźba – moja własna stopa, pod nazwą „wszystko, wszędzie, naraz” – symbolizuje gotowość do przemierzenia kolejnych ścieżek i podjęcia nowych wyzwań twórczych.
Zapraszam do wspólnego odkrywania mojej ceramicznej opowieści.




materiały: masy szamotowe
temperatura wypału: 1000°C, 1200°C, 1040°C, 1060°C
Żanetta Raczkowska
„ Łzy… Historie opowiedziane łzami ”
Rzeźby łez wykonane w różnych masach i technikach oddające uczucia, emocje i inne stany ducha – złość, kompleksy, perfekcja, bezsilność i nadzieja.




materiały: różne rodzaje mas ceramicznych, porcelana
temperatura wypału: 1200°C
Agnieszka Sudoł – Borkowska
„ Matka ”
Ta instalacja ceramiczna to intymna opowieść o kobiecości i macierzyństwie – doświadczeniach wielowymiarowych, pełnych sprzeczności i przemilczeń. Medium jakim jest glina ma tu wydobyć na powierzchnię to, co kruche, cielesne i niejednoznaczne, a zarazem zakorzenione w zbiorowej pamięci i kulturowych archetypach. Ceramiczne formy – nawiązujące do kształtu amfor – stają się symbolami kobiecego ciała: naczynia życia, ale też przestrzeni, w które j zapisują się emocje
i pokoleniowe traumy. Jest to próba współczesnych refleksji nad kobiecą tożsamością, otwierająca pole do reinterpretacji wizerunku matki – nie jako idealizowanej figury, lecz jako kobiety realnej: odczuwającej lęk, zmęczenie, stratę i siłę. Nie jest to kolejny obraz „matki”, lecz przestrzeń konfrontacji z własnymi wyobrażeniami o macierzyństwie i kobiecości. To opowieść
o dziedziczeniu – biologicznym i kulturowym – oraz o przerwaniu cyklu, o transformacji traumy
w pamięć i w siłę. Poprzez glinę – materię żywą, pamiętającą dotyk i napięcie -powstaje rytuał odzyskiwania głosu i ciała. Instalacja staje się miejscem spotkania: intymnym, bolesnym, ale też otwierającym na doświadczenie wspólnoty.


materiały: różne rodzaje mas ceramicznych, porcelana
temperatura wypału: 1200°C
Agata Spirydońska – Wiśniewska
„ Kobieta odnaleziona ”
Próba uchwycenia istoty kobiecości w głęboko symbolicznym wymiarze.


materiały: glina z masą celulozową i glina szamotowa
temperatura wypału: 1250°C
Katarzyna Zaremba-Posłuszny
„ Archipelag żywiołów. Ceramika inspirowana Hawajami – kolekcja form rzeźbiarskich. ”
Opowieść ceramiczna o potędze natury, narodzinach wysp i harmonii czterech żywiołów – ognia, wody, ziemi i powietrza. Inspiracją do tej serii są Hawaje – każdy z elementów odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu krajobrazu i tożsamości.




materiały: plastyczne masy szamotowe, szkliwa wysokotopliwe
temperatura wypału: 1222°C