Zajęcia z poszczególnych przedmiotów odbywają się dwa razy w miesiącu, podczas weekendowych zjazdów, w sobotę i w niedzielę. Szczegółowy opis programu dostępny jest po linkiem danego przedmiotu. Dane uzupełniane będą sukcesywnie.
Zajęcia obowiązkowe
1. Technologia mas ceramicznych
– Rozróżnienie mas ceramicznych używanych w ceramice artystycznej – teoria i praktyka.
– Przygotowanie masy do pracy ręcznej: sposoby wyrabiania gliny, sposoby sprawdzania stanu wyrobienia, sposób sprawdzania możliwości sklejania – praktyka.
– Poznanie technik lepienia poprzez wykonanie prostych form użytkowych:
- – technika wygniatania z kuli – ćwiczenia;
– robienie kuli pustej w środku – ćwiczenia;
– technika budowy form z wałków naczynie o nieregularnym kształcie – ćwiczenia;
– technika budowy formy z rozwałkowanej gliny – pudełko prostopadłościenne – ćwiczenia;
– łączenie różnych technik – ćwiczenia.
2. Technologia zdobienia ceramiki
– Praca nad powierzchnią gliny:
- – poznawanie możliwości tworzenia różnych faktur – ćwiczenia;
– polerowanie gliny – ćwiczenia;
– duet – zestaw naczyń. Wykonanie projektu, a następnie prac w glinie – ćwiczenia.
– Kolor w ceramice – angoba:
- – co to jest angoba i jak ją przygotować – teoria;
– przygotowanie trzech kolorów angoby – ćwiczenia;
– przygotowanie płytek do zdobienia angobą rożnymi sposobami: malowanie pędzlem, zdobienie rożkiem, wpuszczanie angoby w relief, nakładanie jednej na drugą – ćwiczenia;
– przygotowanie naczynia do zdobienia angobą – ćwiczenia;
– statyka – kompozycja na płaszczyźnie projekt i realizacja;
– wykorzystanie trzech kolorów przygotowanej angoby – ćwiczenia;
– użycie angoby do zdobienia wykonanej pracy – ćwiczenia.
– Barwienie masy:
- – przygotowanie trzech kolorów masy i pokaz użycia przygotowanych mas – ćwiczenia;
– technika agatowa, przygotowanie 3 kolorów masy i wykonanie pracy – ćwiczenia.
– Patyna – co to jest i jak ją używać:
- – przygotowanie 3 kolorów patyny. Wykorzystanie wcześniej wykonanej pracy z fakturą – teoria i ćwiczenia;
– harmonia, zaprojektowanie i wykonanie czterech pojemników z uwzględnieniem wykończenia patyną – ćwiczenia.
– Szkliwa:
- – podstawowe wiadomości. Surowce używane do robienia szkliw, tlenki barwiące. Wypalanie szkliwa – teoria;
– przygotowanie trzech rodzajów szkliw z surowców – ćwiczenia;
– sposoby szkliwienia. Nakładanie szkliwa na przygotowane wcześniej prace.
3. Toczenie na kole
– Toczenie miseczki:
- – przygotowanie masy do pracy na kole;
– centrowanie gliny na kole;
– otwieranie kuli, wyciąganie ścianki, sprawdzanie grubości ścianki i grubości dna;
– odcinanie z koła, zdejmowanie wytoczonej pracy – ćwiczenia.
– Naczynie – zaprojektowanie i wykonanie według założeń:
- – doskonalenie toczenia na kole – powtarzanie toczenia dla uzyskania pożądanego kształtu i grubości ścianki – ćwiczenia.
– Obtaczanie:
- – wykończanie wytoczonej pracy od spodu – różne sposoby – ćwiczenia.
– Toczenie różnych kształtów:
- – narzędzia używane w pracy na kole garncarskim;
– talerz, miska, walec, dzbanek, butla – ćwiczenia.
– Owal:
- – toczenie naczynia i robienie z niego formy owalnej;
– robienie uchwytów do naczyń – wyciąganie, toczenie, wycinanie, wałek – ćwiczenia.
– Toczenie naczynia z pokrywką:
- – wykonanie naczynia, robienie pokrywki, obtaczanie i dopasowywanie wytoczonych elementów – ćwiczenia.
– Czajniczek:
- – zaprojektowanie, a następnie wykonanie czajniczka na kole;
– wykonanie elementów, sklejanie, dopasowywanie, wykańczanie – ćwiczenia.
– Pojemnik – zaprojektowanie i wykonanie:
- – toczenie dwóch naczyń o tej samej średnicy;
– sklejanie wytoczonych misek w celu uzyskania kuli lub innej większej formy – ćwiczenia.
– Zmiana kształtu naczynia z okrągłego na kwadrat, wielokąt lub kształt nieregularny – ćwiczenia.
– Bliźniaki:
- – projekt i wykonanie naczynia z dwóch toczonych elementów;
– zdobienie angobą z wykorzystaniem techniki rożka – ćwiczenia.
– Zaprojektowanie patery okrągłej z założeniem wykorzystania zdobienia na kole i techniki sgraffito:
- – wykonanie pracy, wykończenie, zdobienie – ćwiczenia.
4. Projektowanie i kompozycja z elementami formierstwa
– Projektowanie, modelowanie, formowanie:
- – zajęcia wprowadzające do procesu projektowania ceramicznych form użytkowych;
– dlaczego projektowanie jest ważnym elementem przy kolejnych etapach pracy z materiałem jakim jest glina ceramiczna;
– techniki modelowania, formowanie i nadawanie kształtu, modyfikacja formy;
– sporządzanie odlewów w formach.
– Formy gipsowe:
- – wykład wprowadzający do samodzielnego wykonywania form;
– prezentacja – jak wykonać jednoczęściową formę do odlewów ceramicznych.
– Od projektu do modelu. Od modelu do formy:
- – wykonywanie odręcznych projektów różnych form użytkowych oraz rzeźb;
– na jakie aspekty w szczególności musimy zwracać uwagę przy ich tworzeniu;
– zajęcia praktyczne prezentujące możliwości jakie daje masa ceramiczna przy tworzeniu modelu;
– wykonanie formy gipsowej jednoczęściowej.
– Kompozycja przestrzenna z zastosowaniem różnych technik modelowania:
- – korekta projektów, kolejno wykonanie formy przestrzennej z zastosowaniem różnych technik modelowanie ręcznego; – – techniki i sposoby łączenia i zdobienia a wpływ na projekt i kompozycję;
– wykorzystanie form do powielania w formie masy ceramicznej lepnej.
– Projekt z zastosowaniem różnych techniki zdobienia. Łącznie i rozdzielnie:
- – inkrustowanie, odciskanie, sgrafitto, ceramika agatowa;
– jak różne techniki zdobienia wpływają na formę;
– zdobienie masy lejnej;
– wykonanie prototypu do wielokrotnego powielania.
– Formowanie kafli ceramicznych z wykorzystaniem form:
- – przygotowanie wspólnego projektu muralu ceramicznego;
– wykorzystanie różnych technik zdobniczych poznanych do tej pory;
– wykonanie prototypu oraz formy, która ułatwi powielanie wzoru/ kształtu.
6. Malarstwo studyjne, plenerowe, rysunek
– Podstawowe techniki malarskie, gwasz, tempera akwarela.
– Rysunek ołówkiem, rysunek tuszem.
– Szybkie szkice martwej natury. Studium martwej natury.
– Tworzenie projektów za pomocą kolaży.
– Kolor w przestrzeni ceramicznej. Podstawy teorii koloru i psychofizjologii widzenia.
– Malarstwo olejne i akrylowe. Możliwości medium.
– Projektowanie przestrzeni koloru.
7. Grafika warsztatowa
– Zajęcia poświęcone omówieniu sposobu pracy w pracowni technik sztuk graficznych:
- – prezentacja maszyn służących do druku, sposób i charakter ich funkcjonowania;
– omówienie zasad bhp i higieny pracy;
– pierwsze szkice projektowe.
– Rodzaje druku wypukłego:
- – linoryt – omówienie i realizacja projektów;
– zastosowanie specjalistycznych dłut i linoleum stanowiącego matryce;
– sposób przedruku projektu na matrycę przy udziale prasy drukarskiej;
– rodzaje cięć;
– wstęp do specyfikacji papierów graficznych;
– realizacja grafiki autorskiej.
– Plexi, folia, sklejka, drewno – jako matryca:
- – połączenie druku wypukłego i wklęsłego przy jednoczesnym tożsamym sposobie cięcia;
– nawiązanie do linorytu i wstęp do realizacji technik „metalowych”;
– zapoznanie się z takimi narzędziami jak: rylec graficzny z kulka i gładzikiem, dremel, hwiejak, różne rodzaje tworzyw ściernych wprasowywanych w matrycę;
– omówienie charakteru i rodzajów farb graficznych w zależności od ich zastosowania.
– Techniki metalowe – akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła, miedzioryt:
- – płyta miedziana jako matryca – sposób przygotowania ( szlifowanie, polerowanie, wygładzanie krawędzi;
– rodzaje szrafowania i sposoby pracy przy użyciu narzędzi do metod graficznych;
– omówienie zasad pracy z piecem do napylania kalafonii;
– sposoby trawienia płyt metalowych przy udziale chlorku żelaza III bądź kwasu azotowego;
– nauka nakładania farby graficznej;
– czym charakteryzuje się papier czerpany i różne jego rodzaje;
– realizacja odbitek w technice druku wklęsłego;
– omówienie wybranych przykładów wykonanych w wyżej wymienionych technikach.
– Druk płaski – litografia:
- – prezentacja techniki, kamieni litograficznych i sposób działania maszyny „Krauzego”;
– szlifowanie i przygotowanie kamienia litograficznego.
9. Porcelana
– Jak to się robi w fabryce
– Charakter i właściwości gipsu
– Rodzaje form gipsowych
– Właściwości masy lejnej
– Przygotowanie masy lejnej:
- -upłynniacz i upłynnianie
– Właściwości mas na przykładzie różnych rodzajów mas porcelanowych do odlewania
– Zasady odlewania
– Łamanie zasad
10. Rzeźba
– Wykonanie rzeźby pełnej i płaskorzeźby o tematyce:
- – studium portretu,
– studium postaci;
– zwierzę – studium lub stylizacja;
– motyw roślinny lub element architektoniczny;
– kompozycja abstrakcyjna lub stylizacja dowolnego tematu;
11. Technologia wypału
– Technika wypału w piecu elektrycznym:
- – obsługa pieca;
– przygotowanie prac do wypału biskwitowego, ładowanie do pieca.
– Wypalanie szkliwa – ustalenie krzywej wypału:
- – przygotowanie półek do pieca;
– przygotowanie prac do wypalania;
– ładowanie pieca, oklejanie furty lub klapy.