Zasady rekrutacji w pytaniach i odpowiedziach
Kto może się zapisać?
Uczniem szkoły może być osoba pełnoletnia, która ukończyła dowolną szkołę ponadgimnazjalną. Zapraszamy także absolwentów uczelni artystycznych, bez ograniczeń wiekowych. Warunkiem przyjęcia jest:
-
– przesłanie CV, w wersji elektronicznej w pliku .pdf,
– przedstawienie dotychczasowej działalności twórczej kandydata, w postaci zdjęć, filmów lub w innej formie wizualnej,
– pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej (dla osób spoza Warszawy umożliwiamy kontakt online),
Ile trwa kształcenie?
Kształcenie w Szkole „Ceramiq” trwa 2 lata, przez cztery semestry, z przerwą wakacyjną w lipcu i sierpniu podczas której, organizowane są fakultatywne zajęcia plenerowe, w których uczeń może wziąć udział na zasadach dobrowolnego uczestnictwa, bez ponoszenia dodatkowych opłat (nie wliczając noclegu i wyżywienia).
Jak często odbywają się zajęcia?
Zajęcia odbywają się 1 raz w miesiącu w sobotę i niedzielę, z uwzględnieniem świąt i ferii. Jeden zjazd to w sumie 22 godziny lekcyjne nauki.
Ile jest miejsc na jednym roku?
Przewidujemy przyjęcie maksymalnie 8-9 uczniów. Liczebność grupy 14 osób.
Jaki dyplom otrzymam po ukończeniu szkoły?
Szkoła kształci w zawodzie plastyka, w specjalnościach techniki rzeźbiarskie oraz formy użytkowe – specjalizacja ceramika.
Jakie świadczenia zapewnia Szkoła?
Czesne pokrywa udział w zajęciach organizowanych przez Szkołę zgodnie z planem nauczania, korzystanie z pracowni w godzinach zajęć, przechowywanie niewykończonych prac uczniów, do czasu ich wykończenia, oraz koszty wypałów prac z ceramiki, wykonanych w ramach realizacji programu zajęć.
Szkoła zapewnia wszystkie materiały niezbędne do uczestniczenia w zajęciach, zgodnie z wymaganiami wykładowcy. Wyjątkiem są zajęcia z malarstwa, na które uczeń powinien samodzielnie przygotować materiały (podobrazie, pędzle oraz paletę farb).
Jakie inne przywileje ma uczeń szkoły?
– Stały rabat 5% na zakup mas ceramicznych, szkliw i narzędzi w sklepie stacjonarnym i internetowym „Ceramiq.pl”
– Stały rabat 10% na wypały prac ceramicznych, wykonanych poza programem zajęć.
– Poza zajęciami szkolnymi, możliwość bezpłatnego korzystania z przestrzeni pracowni ceramicznej w godzinach jej otwarcia zgodnie z grafikiem szkoleń (nie obejmuje materiałów, ani wypału prac).
– W okresie wakacyjnym fakultatywne zajęcia plenerowe, w których uczeń może wziąć udział na zasadach dobrowolnego uczestnictwa, bez ponoszenia dodatkowych opłat (nie wliczając noclegu i wyżywienia).
– Dodatkowo podczas dwuletniego trybu nauki Szkoła zapewnia indywidualne sesje mentoringowe raz na kwartał oraz grupowe sesje mentoringowe raz na miesiąc.
Jakie są koszty kształcenia?
Wysokość czesnego wynosi 2150 zł za jeden miesiąc nauki, płatne przez 12 miesięcy w I roku (wrzesień-sierpień) oraz przez 10 miesięcy w II roku (wrzesień-czerwiec). Czesne obejmuje średnio 22 godziny lekcyjne nauki w miesiącu.
Przy jednorazowej płatności za I rok z góry przysługuje 5% zniżki, a przy płatności za pełne dwa lata nauki 8%.
Dodatkowo podczas dwuletniego trybu nauki Szkoła zapewnia indywidualne sesje mentoringowe raz na kwartał oraz grupowe sesje mentoringowe raz na miesiąc.
Szkoła organizuje w okresie wakacyjnym tygodniowe fakultatywne zajęcia plenerowe, w których uczeń może wziąć udział na zasadach dobrowolnego uczestnictwa, bez ponoszenia dodatkowych opłat (nie wliczając noclegu i wyżywienia).
Zajęcia obowiązkowe
1. Technologia mas ceramicznych
– Rozróżnienie mas ceramicznych używanych w ceramice artystycznej – teoria i praktyka.
– Przygotowanie masy do pracy ręcznej: sposoby wyrabiania gliny, sposoby sprawdzania stanu wyrobienia, sposób sprawdzania możliwości sklejania – praktyka.
– Poznanie technik lepienia poprzez wykonanie prostych form użytkowych:
- – technika wygniatania z kuli – ćwiczenia;
– robienie kuli pustej w środku – ćwiczenia;
– technika budowy form z wałków naczynie o nieregularnym kształcie – ćwiczenia;
– technika budowy formy z rozwałkowanej gliny – pudełko prostopadłościenne – ćwiczenia;
– łączenie różnych technik – ćwiczenia.
2. Technologia zdobienia ceramiki
– Praca nad powierzchnią gliny:
- – poznawanie możliwości tworzenia różnych faktur – ćwiczenia;
– polerowanie gliny – ćwiczenia;
– duet – zestaw naczyń. Wykonanie projektu, a następnie prac w glinie – ćwiczenia.
– Kolor w ceramice – angoba:
- – co to jest angoba i jak ją przygotować – teoria;
– przygotowanie trzech kolorów angoby – ćwiczenia;
– przygotowanie płytek do zdobienia angobą rożnymi sposobami: malowanie pędzlem, zdobienie rożkiem, wpuszczanie angoby w relief, nakładanie jednej na drugą – ćwiczenia;
– przygotowanie naczynia do zdobienia angobą – ćwiczenia;
– statyka – kompozycja na płaszczyźnie projekt i realizacja;
– wykorzystanie trzech kolorów przygotowanej angoby – ćwiczenia;
– użycie angoby do zdobienia wykonanej pracy – ćwiczenia.
– Barwienie masy:
- – przygotowanie trzech kolorów masy i pokaz użycia przygotowanych mas – ćwiczenia;
– technika agatowa, przygotowanie 3 kolorów masy i wykonanie pracy – ćwiczenia.
– Patyna – co to jest i jak ją używać:
- – przygotowanie 3 kolorów patyny. Wykorzystanie wcześniej wykonanej pracy z fakturą – teoria i ćwiczenia;
– harmonia, zaprojektowanie i wykonanie czterech pojemników z uwzględnieniem wykończenia patyną – ćwiczenia.
– Szkliwa:
- – podstawowe wiadomości. Surowce używane do robienia szkliw, tlenki barwiące. Wypalanie szkliwa – teoria;
– przygotowanie trzech rodzajów szkliw z surowców – ćwiczenia;
– sposoby szkliwienia. Nakładanie szkliwa na przygotowane wcześniej prace.
3. Toczenie na kole
– Toczenie miseczki:
- – przygotowanie masy do pracy na kole;
– centrowanie gliny na kole;
– otwieranie kuli, wyciąganie ścianki, sprawdzanie grubości ścianki i grubości dna;
– odcinanie z koła, zdejmowanie wytoczonej pracy – ćwiczenia.
– Naczynie – zaprojektowanie i wykonanie według założeń:
- – doskonalenie toczenia na kole – powtarzanie toczenia dla uzyskania pożądanego kształtu i grubości ścianki – ćwiczenia.
– Obtaczanie:
- – wykończanie wytoczonej pracy od spodu – różne sposoby – ćwiczenia.
– Toczenie różnych kształtów:
- – narzędzia używane w pracy na kole garncarskim;
– talerz, miska, walec, dzbanek, butla – ćwiczenia.
– Owal:
- – toczenie naczynia i robienie z niego formy owalnej;
– robienie uchwytów do naczyń – wyciąganie, toczenie, wycinanie, wałek – ćwiczenia.
– Toczenie naczynia z pokrywką:
- – wykonanie naczynia, robienie pokrywki, obtaczanie i dopasowywanie wytoczonych elementów – ćwiczenia.
– Czajniczek:
- – zaprojektowanie, a następnie wykonanie czajniczka na kole;
– wykonanie elementów, sklejanie, dopasowywanie, wykańczanie – ćwiczenia.
– Pojemnik – zaprojektowanie i wykonanie:
- – toczenie dwóch naczyń o tej samej średnicy;
– sklejanie wytoczonych misek w celu uzyskania kuli lub innej większej formy – ćwiczenia.
– Zmiana kształtu naczynia z okrągłego na kwadrat, wielokąt lub kształt nieregularny – ćwiczenia.
– Bliźniaki:
- – projekt i wykonanie naczynia z dwóch toczonych elementów;
– zdobienie angobą z wykorzystaniem techniki rożka – ćwiczenia.
– Zaprojektowanie patery okrągłej z założeniem wykorzystania zdobienia na kole i techniki sgraffito:
- – wykonanie pracy, wykończenie, zdobienie – ćwiczenia.
4. Projektowanie i kompozycja z elementami formierstwa
– Projektowanie, modelowanie, formowanie:
- – zajęcia wprowadzające do procesu projektowania ceramicznych form użytkowych;
– dlaczego projektowanie jest ważnym elementem przy kolejnych etapach pracy z materiałem jakim jest glina ceramiczna;
– techniki modelowania, formowanie i nadawanie kształtu, modyfikacja formy;
– sporządzanie odlewów w formach.
– Formy gipsowe:
- – wykład wprowadzający do samodzielnego wykonywania form;
– prezentacja – jak wykonać jednoczęściową formę do odlewów ceramicznych.
– Od projektu do modelu. Od modelu do formy:
- – wykonywanie odręcznych projektów różnych form użytkowych oraz rzeźb;
– na jakie aspekty w szczególności musimy zwracać uwagę przy ich tworzeniu;
– zajęcia praktyczne prezentujące możliwości jakie daje masa ceramiczna przy tworzeniu modelu;
– wykonanie formy gipsowej jednoczęściowej.
– Kompozycja przestrzenna z zastosowaniem różnych technik modelowania:
- – korekta projektów, kolejno wykonanie formy przestrzennej z zastosowaniem różnych technik modelowanie ręcznego; – – techniki i sposoby łączenia i zdobienia a wpływ na projekt i kompozycję;
– wykorzystanie form do powielania w formie masy ceramicznej lepnej.
– Projekt z zastosowaniem różnych techniki zdobienia. Łącznie i rozdzielnie:
- – inkrustowanie, odciskanie, sgrafitto, ceramika agatowa;
– jak różne techniki zdobienia wpływają na formę;
– zdobienie masy lejnej;
– wykonanie prototypu do wielokrotnego powielania.
– Formowanie kafli ceramicznych z wykorzystaniem form:
- – przygotowanie wspólnego projektu muralu ceramicznego;
– wykorzystanie różnych technik zdobniczych poznanych do tej pory;
– wykonanie prototypu oraz formy, która ułatwi powielanie wzoru/ kształtu.
6. Malarstwo studyjne, plenerowe, rysunek
– Podstawowe techniki malarskie, gwasz, tempera akwarela.
– Rysunek ołówkiem, rysunek tuszem.
– Szybkie szkice martwej natury. Studium martwej natury.
– Tworzenie projektów za pomocą kolaży.
– Kolor w przestrzeni ceramicznej. Podstawy teorii koloru i psychofizjologii widzenia.
– Malarstwo olejne i akrylowe. Możliwości medium.
– Projektowanie przestrzeni koloru.
7. Grafika warsztatowa
– Zajęcia poświęcone omówieniu sposobu pracy w pracowni technik sztuk graficznych:
- – prezentacja maszyn służących do druku, sposób i charakter ich funkcjonowania;
– omówienie zasad bhp i higieny pracy;
– pierwsze szkice projektowe.
– Rodzaje druku wypukłego:
- – linoryt – omówienie i realizacja projektów;
– zastosowanie specjalistycznych dłut i linoleum stanowiącego matryce;
– sposób przedruku projektu na matrycę przy udziale prasy drukarskiej;
– rodzaje cięć;
– wstęp do specyfikacji papierów graficznych;
– realizacja grafiki autorskiej.
– Plexi, folia, sklejka, drewno – jako matryca:
- – połączenie druku wypukłego i wklęsłego przy jednoczesnym tożsamym sposobie cięcia;
– nawiązanie do linorytu i wstęp do realizacji technik „metalowych”;
– zapoznanie się z takimi narzędziami jak: rylec graficzny z kulka i gładzikiem, dremel, hwiejak, różne rodzaje tworzyw ściernych wprasowywanych w matrycę;
– omówienie charakteru i rodzajów farb graficznych w zależności od ich zastosowania.
– Techniki metalowe – akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła, miedzioryt:
- – płyta miedziana jako matryca – sposób przygotowania ( szlifowanie, polerowanie, wygładzanie krawędzi;
– rodzaje szrafowania i sposoby pracy przy użyciu narzędzi do metod graficznych;
– omówienie zasad pracy z piecem do napylania kalafonii;
– sposoby trawienia płyt metalowych przy udziale chlorku żelaza III bądź kwasu azotowego;
– nauka nakładania farby graficznej;
– czym charakteryzuje się papier czerpany i różne jego rodzaje;
– realizacja odbitek w technice druku wklęsłego;
– omówienie wybranych przykładów wykonanych w wyżej wymienionych technikach.
– Druk płaski – litografia:
- – prezentacja techniki, kamieni litograficznych i sposób działania maszyny „Krauzego”;
– szlifowanie i przygotowanie kamienia litograficznego.
9. Porcelana
– Jak to się robi w fabryce
– Charakter i właściwości gipsu
– Rodzaje form gipsowych
– Właściwości masy lejnej
– Przygotowanie masy lejnej:
- -upłynniacz i upłynnianie
– Właściwości mas na przykładzie różnych rodzajów mas porcelanowych do odlewania
– Zasady odlewania
– Łamanie zasad
10. Rzeźba
– Wykonanie rzeźby pełnej i płaskorzeźby o tematyce:
- – studium portretu,
– studium postaci;
– zwierzę – studium lub stylizacja;
– motyw roślinny lub element architektoniczny;
– kompozycja abstrakcyjna lub stylizacja dowolnego tematu;
11. Technologia wypału
– Technika wypału w piecu elektrycznym:
- – obsługa pieca;
– przygotowanie prac do wypału biskwitowego, ładowanie do pieca.
– Wypalanie szkliwa – ustalenie krzywej wypału:
- – przygotowanie półek do pieca;
– przygotowanie prac do wypalania;
– ładowanie pieca, oklejanie furty lub klapy.